Dlaczego nie każdy może być YouTuberem?

Kopiuj tekst

Dlaczego nie każdy może być YouTuberem?

Dlaczego nie każdy może być YouTuberem?

Opublikowany

Bardzo często podczas spotkań z Twórcami, czy w kierowanych do nich wiadomościach pada pytanie o to, jak osiągnąć sukces na YouTube. Z pewnością nie istnieje jedna, uniwersalna recepta. Możemy jednak mówić o pewnych cechach osobowości, czy zestawie umiejętności, które ułatwiają profesjonalną działalność na tej platformie. Co każdy youtuber umieć powinien?

Każdy zawód, a praca youtubera jest rozważana w takiej właśnie kategorii, wymaga pewnych kwalifikacji. Inaczej niż w przypadku lekarza, architekta, grafika, czy programisty – w tym przypadku nie jest wymagane ukończenie określonych studiów i zrealizowanie praktycznych kursów. Niemniej jednak, nie wszyscy, którzy marzą o karierze na YouTube, potrafią to marzenie spełnić. Zastanówmy się, gdzie kryje się tajemnica sukcesu Twórców!

Twórca twórcy nie równy

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na rozróżnienie Twórców ze względu na format, czy konwencję jaką wybierają. Innego wkładu pracy wymaga nagranie vloga, a zupełnie innego przygotowanie filmu z fabułą, opartego o scenariusz uwzględniający kilka różnych lokalizacji i bohaterów.

Ci, którzy filmy robią często i publikują regularnie, skupiając się również na zaawansowanym montażu, potrzebują większej wytrzymałości psychicznej i umiejętności pracy pod presją czasu. Są też Twórcy, których filmy pojawiają się raz lub kilka razy w miesiącu, ale są na tyle złożone, że wymagają zaangażowania całego zaplecza ludzi. W tym wypadku youtuber musi posiadać wiele umiejętności, np. organizacyjnych

- zauważa Maciej Ejsmont, na YouTube znany jako Sheo.

Często zdarza się, że Twórca, szczególnie na początku swojej ścieżki, pełni rolę zarówno scenarzysty, operatora, jak i montażysty. Zdobycie takiego pakietu kompetencji wymaga czasu i pracy, ale praktyka czyni mistrza. Zasada jest prosta – im więcej czasu poświęcasz na tworzenie wideo, tym większej nabierasz wprawy i z czasem tworzysz coraz lepsze jakościowo i merytorycznie treści.

Znajdź swoje miejsce na YouTube

Myślisz, że na YouTube było już wszystko? Nic bardziej mylnego. Oczywiście dziś znacznie trudniej jest o oryginalność, niż kilka lat temu. Konkurencja jest duża, a tworzenie kalki z istniejących już kanałów to kiepski sposób na przyciągnięcie widzów.

Podstawą jest wyobraźnia i kreatywność. Przed uruchomieniem nowego kanału warto zrobić research i wstrzelić się z czymś nowym, nie powielać schematów. Wtedy nasza szansa na sukces wzrasta

- radzą twórcy kanału Jelenie Jaja.

notebook-and-blue-paper-squeezed.jpg
Dobry pomysł to połowa sukcesu, ale nawet najbardziej twórczy youtuber musi się kiedyś zmierzyć z brakiem weny. Skąd zatem czerpać inspirację do działania? Ciekawość świata, zgłębianie tematów z obszaru swoich zainteresowań i uważne obserwowanie bieżących zdarzeń – to sposoby na stałe podsycanie zapału do dalszej pracy i unikanie wypalenia.

Youtuber powinien śledzić najnowsze trendy, nie tylko w wideo, ale również w modzie, czy muzyce, by potem móc, w przypadku kanałów rozrywkowych takich jak nasz, parodiować je i przedstawiać w krzywym zwierciadle

- mówi Nadia, ½ kanału Beksy.

Ważna jest znajomość YouTube

Jeśli decydujesz się na działania na YouTube, powinieneś dobrze poznać swoje „miejsce pracy”. Ważne jest, żeby zrozumieć prawa, jakimi rządzi się ta platforma. Ma to znaczenie, jeśli mówimy o zwyczajach dotyczących współpracy Twórców, czy ich kontaktów z odbiorcami, jak i w kontekście technicznych aspektów działania.

Odpowiednie zoptymalizowanie kanału pomaga zwiększyć jego przyrosty zarówno jeśli chodzi o nowych subskrybentów, jak i wyświetlenia. Korzystając z narzędzi, jakie daje serwis, możemy wpływać na pozycjonowanie kanału i materiałów w wyszukiwarce, czy zwiększyć zaangażowanie widzów

- mówi Michał Makuch, partnership executive w LifeTube.

Liczy się każdy szczegół, m.in. tytuł, opis, tagi, czy ekrany końcowe. Znajomość mechanizmów YouTube pozwoli nawet kilkakrotnie zwiększyć dotarcie materiałów do potencjalnych subskrybentów.

Nie ma drogi na skróty

Budowanie lojalnej społeczności wymaga czasu. Żeby przekonać do siebie odbiorców, Twórca musi zaproponować im jakąś wartość – może ich edukować w jakiejś dziedzinie, albo dostarczać rozrywki. Jeśli to, co publikuje jest atrakcyjne dla widzów, z pewnością dadzą mu o tym znać i poproszą o więcej. Nie znaczy to jednak, że po drugim filmie, który nie rozszedł się po sieci viralowo, należy schować kamerkę do szuflady.

Twórcy nie powinni bać się ryzyka i eksperymentowania z formatami. Muszą być też wytrwali, często w wielogodzinnej pracy

- dodaje Sheo.

Warto zatem próbować, próbować i jeszcze raz próbować, ale za cel postawić sobie tworzenie dobrych treści, a nie jedynie podbicie licznika subskrypcji. Ważne są: autentyczność, kreatywność, pasja, ale także dobre relacje z kamerą.

Koniecznie trzeba pozostawić wstyd i niepewność poza kadrem. Chętniej ogląda się osoby, które czują się przed kamerą jak ryba w wodzie i nie krępuje ich jej obecnością

- dodaje Nadia Długosz.

LifeTube to największa sieć wielokanałowa YouTube w Europie Środkowo-Wschodniej. Aktualnie LifeTube zrzesza 329 twórców wideo. Łączna liczba subskrypcji przekroczyła 43 milionów, a twórcy LifeTube generują średnio 370 mln wyświetleń miesięcznie.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Paweł Stano: Podsumowanie 2016 roku w social mediach

temu

Casey Neistat, Abstrachuje, Michał Szafrański i Elon Musk - to tylko niektórzy bohaterowie mediów społecznościowych wymieniani przez Pawła Stano w artykule dla serwisu wirtualnemedia.pl
Kupuj bilety z YouTube i przygotuj się na trendy, jakie zawładną wideo marketingiem w 2018 roku!

temu

Jak w każdy poniedziałek zapraszamy na LifeTube'owy przegląd prasy!
Książka znanego Youtubera zeszła na pniu! Radek Kotarski wydał ją sam. Oto, jak nauczył się szwedzkiego w pół roku i dlaczego został wydawcą

temu

Niedawno internet obiegła informacja o wyzwaniu, jakie podjął Radek Kotarski, którego efektem jest „Włam do mózgu” – najnowsza książka youtubera, który na swoim kanale zgromadził prawie pół miliona subskrybentów. Pierwszy nakład rozszedł się błyskawicznie, a Kotarski bije rekordy polskiego self-publishingu!
Youtuberzy z LifeTube testują najnowszą funkcjonalność YouTube

temu

Prowadzą dialog, wchodzą w interakcje i angażują - tacy są współcześni liderzy opinii, czyli digital infleuncerzy. Stały kontakt z publicznością utrzymują dzięki serwisom społecznościowym, które sukcesywnie wprowadzają kolejne funkcjonalności, pozwalające na zmniejszenie dystansu pomiędzy widzem, a twórcą. Przykładem takich narzędzi jest karta "Społeczność" na YouTube, dostępna na razie jedynie dla niewielkiej grupy użytkowników. Korzystają z niej już m.in.  emce2 , Marco Kubiś i Astrofaza.

YouTube inwestuje we własne treści, Facebook zanurza się w wirtualną rzeczywistość, IAB przygląda się wydatkom na reklamy internetowe 

Zapraszamy na kolejną dawkę branżowych newsów!