Casey Neistat, Abstrachuje, Michał Szafrański i Elon Musk - to tylko niektórzy bohaterowie mediów społecznościowych wymieniani przez Pawła Stano w artykule dla serwisu wirtualnemedia.pl
Wydarzenie roku
W Polsce na uwagę zasługuje na pewno szybki rozwój telewizji on-line. Czołowe serwisy internetowe, jak Onet i WP pełnią już funkcję stacji telewizyjnych. Nie oceniam tutaj jakości treści, jakie możemy tam znaleźć, ale przede wszystkim rozmach, z jakim rozpoczęli ten rozdział.
Na świecie dużo zamieszania wywołał Casey Neistat - jeden z najpopularniejszych youtuberów świata, który zdecydował się na zakończenie przygody z vlogiem. Prawie 6 mln widownię zostawił na rzecz CNN, gdzie pracuje nad formatem zmieniającym charakter telewizyjnych relacji. Neistat z pewnością wprowadzi dużo świeżości do telewizyjnego świata.
Sukces roku
Patrząc na nasze rodzime podwórko, nie sposób nie wspomnieć o Abstrachuje, którzy po raz kolejny znajdują się w czołówce YouTube Rewind. Z każdy kolejnym rokiem są coraz silniejsi produkcyjnie, mają setki nowych pomysłów i nie zwalniają tempa ani na moment. W bieżącym roku ruszyły ich kolejne kanały m.in. Nieprzygotowani – nowy format, serial i ogromny sukces. Zdecydowanie prą do przodu.
Na świecie moim faworytem jest James Corden i jego carpool karaoke. 138 mln wyświetleń odcinka z Adele mówi samo za siebie!
Porażka, rozczarowanie roku
O porażce możemy mówić w temacie burzy, którą wywołała informacja o zafałszowanych statystykach reklam wideo na Facebooku. Reklamodawcy byli wściekli, czemu trudno się dziwić, biorąc pod uwagę, że nieprawidłowości w wynikach oglądalności nie zostały ujawnione przez taki długi okres.
Człowiek roku
Dla mnie to po raz kolejny Elon Musk. Wyróżnienie należy mu się oczywiście za jego ugruntowaną już pozycję w motoryzacji dzięki Tesli, ale także za wielki plan podboju Marsa - jego wizja nie wydaje się być wcale aż tak odległa!
Człowiekiem roku w Polsce jest bez wątpienia Basia Sołtysińska. Basia nigdy nie osiada na laurach i coraz szybciej rozwija swój kolejny projekt - IndaHash.
Serwis, kampania, projekt roku
Za jedną z najlepszych kampanii w 2016 uważam całą kreację „Internet przechodzi do Play”. To pierwsza kampania realizowana z tak dużą grupą influencerów, multiplatformowo i przede wszystkim autentycznie! Z polskich projektów wyróżniają się również „Legendy Polskie” Allegro - nic dodać, nic ująć. Są świetne i oby więcej takich produkcji!
Na świecie Vice Media za cykle dokumentalne, ciężkie, porządne dokumenty.
Premiera, nowość roku
Premiera książki Michała Szafrańskiego „Finansowy ninja" - sam napisał, sam wydał, sam wypromował i sam sprzedał. I to jak! Michał jest dowodem na to, że jakościowe, potrzebne ludziom treści da się, można i warto tworzyć. I jeszcze można na tym zarobić.
Na świecie zwróciłbym uwagę na Spectacles, czyli okulary od Snapchata. W Polsce jest o nich cicho, ale ta platforma od dłuższego czasu doskonale wyczuwa trendy - wierzę, że tymi okularami zawojuje rynek.
Trend roku
Live - zarówno w Polsce jak i na świecie. Dzięki wprowadzeniu przez platformy ogólnodostępnej funkcji streamowania wydarzeń na żywo - w mediach społecznościowych zaroiło się od takich relacji, a w wielu krajach są one wręcz reklamowane na billboardach i muralach!
Możliwość bycia „na żywo” sprawiła, że również marki i wydawcy zapragnęli w ten sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami.
O prawdziwym boomie na wideo live i chrapce na zasięgi, jakie oferuje, może świadczyć również pojawianie się firm, które za pomocą zewnętrznych aplikacji umożliwiają np. głosowanie podczas live streamingu.
Prognoza na 2017 rok
W 2017 czeka nas na pewno dalszy rozwój branded content i content marketingu, a więc zwiększania budżetów marek na taką komunikację ze swoimi odbiorcami. Co więcej, wideo jest i będzie królem internetu. Płynnie przeszliśmy od „nice to have” do „must have”.
YouTube utrzyma pozycję lidera, ale inne platformy coraz chętniej wprowadzają lub udoskonalają swoje funkcje w tym zakresie. Wystarczy podać za przykład ogromny sukces Snapchata i 10 mld filmów wyświetlanych w tej aplikacji każdego dnia. Głośno było także o kradzieży funkcji stories przez Instagram, wcześniej głównie poświęcony zdjęciom. Wisienką na torcie jest duża promocja live streamingu. Transmisje na żywo szybko zyskały silną grupę fanów, zarówno wśród użytkowników, jak i reklamodawców. Możemy się więc spodziewać, że kolejny rok przyniesie nam jeszcze więc rozwiązań wspierających wideo on-line, bo tu jest przyszłość. Na pewno zaskoczy nas też coś w temacie wearable devices i wirtualnej rzeczywistości.
Autor: Paweł Stano. Tekst opublikowany na stronie www.wirtualnemedia.pl