Mija 5 lat od powstania Gameset - pierwszej w Polsce agencji gaming marketingu, łączącej marki z graczami. O ile zwiększyły się przychody rynku gier od tamtego czasu? Ile procent populacji obecnie stanowią gracze i kim są? Jak bardzo wzrosły zarobki polskich twórców gamingowych? Z okazji 5. urodzin agencji Gameset podsumowuje pięć lat gaming marketingu w Polsce.
Gaming rozwinął się w zawrotnym tempie
Stale rosną również przychody samego rynku gier. Według danych firmy analitycznej Newzoo w 2017 roku wyniosły one niecałe 122 miliardy dolarów[4], natomiast w 2021 roku było to już ponad 180 miliardów dolarów[5]. Oznacza to więc wzrost o ponad 48,2% na przestrzeni 5 lat. Najlepszy pod tym względem był 2020 rok, kiedy wzrost rok do roku wyniósł aż 23,1%. Wynik ten był najwyższym wzrostem przychodów tego rynku od 2012 roku, czyli od momentu, w którym Newzoo po raz pierwszy przeprowadziło taką analizę.
Gracze jako konsumenci
Powoli zanikają też stereotypy dotyczące graczy. Dzięki badaniom Game Story autorstwa IQS, a także wielu innym analizom z Polski i świata wiemy, że przeciętny fan tej formy rozrywki już dzisiaj bardzo odbiega od swojego utartego wizerunku. Średni wiek gracza w Polsce to około 31 lat, co pokazuje, że przeciętna osoba grająca w gry wbrew obiegowej opinii nie jest nastolatkiem. Co za tym idzie, wielu graczy to osoby posiadające stałe zatrudnienie i dochody. Warto pamiętać też o tym, że obecnie kobiety stanowią niemal połowę populacji graczy (47%)[6].
Gameset z ponad 30 pracownikami
Od tamtego momentu firma przeszła niejedną zmianę. Pod koniec 2018 roku w Gameset zainwestował prowadzony przez Jacka Olechowskiego holding marketingowo-badawczy Mediacap, dzięki czemu dwa lata później Gameset połączył się z wyspecjalizowanym w gamingu działem LifeTube Gaming i wszedł w skład grupy LTTM. Tym samym powstała największa w Polsce agencja profesjonalnego gaming marketingu.
Niegdyś dwuosobowa firma, dzisiaj na pokładzie ma ponad 30 specjalistów gaming marketingu w obszarach project managementu, strategii, sprzedaży, zarządzania siecią twórców czy komunikacją i PR. Gameset realizuje projekty na rynku polskim oraz w całej Europie.
Pomysłem stojącym za stworzeniem Gamesetu była chęć połączenia dwóch elektryzujących światów: gamingu i marketingu, stąd bardzo naturalne określenie, które zaproponowaliśmy: gaming marketing. Wiedzieliśmy, że zainteresowanie grami czy esportem, czyli uwaga konsumentów, musi spowodować wzrost znaczenia tego obszaru dla marketerów. Wierzyliśmy, że w efekcie zwiększy to popyt na bardzo specjalistyczne usługi, które jako Gameset mamy przyjemność oferować już od 5 lat. Dowodem na to, że mieliśmy słuszną hipotezę, jest fakt, że obecnie większość marketerów chce działać w obszarze gamingu. Co więcej, nasze określenie stało się branżowym standardem, bo posługuje się nim także nasza konkurencja
- mówi Piotr Bombol, założyciel i Chief Strategy Officer w Gameset.
Twórcy gamingowi zarabiają coraz więcej
Gameset (grupa LTTM) to agencja gaming marketingu, która tworzy z gamingu nowy sposób dotarcia do nowoczesnego konsumenta. Zespół specjalizuje się w strategicznej obsłudze marek angażujących się w komunikację z graczami, współpracy z influencerami ze świata gier i technologii, organizacji eventów i turniejów esportowych, a także kompleksowym wprowadzaniu marek nieendemicznych do świata gamingu. Treści z 300 kanałów twórców zrzeszonych w sieci partnerskiej Gamesetu ogląda 10,2 mln graczy w Polsce, stanowiących 94% grupy docelowej osób zainteresowanych contentem gamingowym w wieku 9-55 lat.
[1] Newzoo. Global Games Market Report 2021.
[2] IQS. Game Story.
[3] GUS; Megapanel Grudzień 2021.
[4] Newzoo. Global Games Market Report 2018.
[5] Newzoo. Global Games Market Report. Styczeń 2022.
[6] IQS. Game Story 2.
[7] Wewnętrzne dane obejmujące 52 kanały gamingowe z aktualnej sieci partnerskiej Gamesetu w okresie od stycznia 2017 roku do grudnia 2021 roku.
[8] Wewnętrzne dane obejmujące 52 kanały gamingowe z aktualnej sieci partnerskiej Gamesetu w okresie od stycznia 2017 roku do grudnia 2021 roku.
[9] Wewnętrzne dane obejmujące 10 topowych kanałów gamingowych z aktualnej sieci partnerskiej Gamesetu w okresie od stycznia 2017 roku do grudnia 2021 roku.
[10] Newzoo. Global Games Market Report 2021.
[11] Newzoo. Global Esports & Live Streaming Market Report 2021.